حسین پاکدل ...
افسون معبد سوخته
مرگ را دانم ولی تا کوی دوست/ راه اگر نزدیک تر دانی بگو! (مولوی)
فوق تصور و باور است؛ مگر ممکن است یک اثر نمایشی تا بدین پایه دقیق، پاکیزه، منظم، فکر شده، والا، باشکوه، پرتلاطم و... اثرگذار باشد؟!...
بله، ممکن است اگر همچون "افسون معبد سوخته" تمامیّتِ اجزاء دخیل در خلق‌اش صاحب‌تجربه و ماهر به کار خویش باشند؛ آنگاه که متنی سخته و پرداخته انتخاب شود اثر خامه پر طراوتِ بانوی فهم و قلم نغمه ثمینی، وقتی طراحی استادانه پیام فروتن به کار رود، همراه با هنرنمایی فوق‌باور سه هنرمند شاخص و با تجربه؛ پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ و مهدی پاکدل – الحق وقتی در قامت بازی‌ساز برصحنه‌ی این افسون جلوه می‌کنند معادل ده‌ها تن از این سه تن‌اند- این‌ها همه وقتی با توان و ذوقِ- فراهم آورنده و هدایتگر عوامل دخیل در این زایشِ بشکوه - کیومرث مرادی با هم عجین شوند، بالطبع محصول این نردِ عشق با زمان و خرد چیزی جز حیرت و شگفتی نخواهد بود. بی‌تعارف نمایش از جهت فرم و محتوا چنان گیرا، جذاب و جهان‌شمول است که فقط می‌توان از داشتن این حجم ثروت و فهم، احساس غرور کرد. به همه این‌ها باید افزود طراحی سحرانگیز صدا و موسیقی کاربردی و نور حساب‌شده نمایش را. داستان پایه از حیثِ پرداختی نو، بکر و ناب است. خلاف جهت پیگمالیون که خالق، عاشق مخلوق خود می‌شود، این‌جا مخلوقِ ورد و جادوی کاهنِ حسودِ عاشق، دل به خالق بسته و تراژدی آغاز می‌شود. حرف، حرفِ مکررِ عشق و نفرت است و قدرت ویرانگری این‌دو خصیصه که سرنوشتی تنیده در هم دارند. گویی همزاد هم‌اند این دو موهبت. حال نویسنده بستر درام خویش را معبدی گرفته در شرقِ دور ولی آن معبد تمام معابد و زیارتگاه‌های عالم است و آن کسان، تمام گذشته و حال و آینده ما. و عشق آن‌گاه که به نیرنگ آلوده شود از بطن‌اش چنان نفرتی زاده شود که زیر و بمِ هست و نیست بسوزاند. خلاصه کنم، افسون معبد سوخته یک نمایش نیست، دریچه‌ای است به عرفانِ ناب، به هستی شناسی و معرفت، به توهمِ فهم و ادراکِ گول زننده بشر، به شرک و آلودگی انسان به عُجب و ریا، و ویران‌سازی‌ی غرورِ ایمان و قدرت تخریبِ شیطانِ وسوسه که بر نافِ باورهای مطلق و بی‌روزن نشسته‌است.
و یک سؤال ازلی ابدی که اگر انسان به بهانه و اراده خویش خلقِ خواسته می‌کرد، صَنمِ کاملِ او چه بود و با او چه می‌کرد؟... و پاسخ‌اش که بر دوش ماست و خلوت اندیشه.
نمایش" افسون معبد سوخته" محصول خرد و تفکر آدمی است از آدم تا اکنون و تا بعد؛ تا هست ببینیدش! class=
... افسون معبد سوخته مرگ را دانم ولی تا کوی دوست/ راه اگر نزدیک تر دانی بگو! (مولوی) فوق تصور و باور است؛ مگر ممکن است یک اثر نمایشی تا بدین پایه دقیق، پاکیزه، منظم، فکر شده، والا، باشکوه، پرتلاطم و... اثرگذار باشد؟!... بله، ممکن است اگر همچون "افسون معبد سوخته" تمامیّتِ اجزاء دخیل در خلق‌اش صاحب‌تجربه و ماهر به کار خویش باشند؛ آنگاه که متنی سخته و پرداخته انتخاب شود اثر خامه پر طراوتِ بانوی فهم و قلم نغمه ثمینی، وقتی طراحی استادانه پیام فروتن به کار رود، همراه با هنرنمایی فوق‌باور سه هنرمند شاخص و با تجربه؛ پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ و مهدی پاکدل – الحق وقتی در قامت بازی‌ساز برصحنه‌ی این افسون جلوه می‌کنند معادل ده‌ها تن از این سه تن‌اند- این‌ها همه وقتی با توان و ذوقِ- فراهم آورنده و هدایتگر عوامل دخیل در این زایشِ بشکوه - کیومرث مرادی با هم عجین شوند، بالطبع محصول این نردِ عشق با زمان و خرد چیزی جز حیرت و شگفتی نخواهد بود. بی‌تعارف نمایش از جهت فرم و محتوا چنان گیرا، جذاب و جهان‌شمول است که فقط می‌توان از داشتن این حجم ثروت و فهم، احساس غرور کرد. به همه این‌ها باید افزود طراحی سحرانگیز صدا و موسیقی کاربردی و نور حساب‌شده نمایش را. داستان پایه از حیثِ پرداختی نو، بکر و ناب است. خلاف جهت پیگمالیون که خالق، عاشق مخلوق خود می‌شود، این‌جا مخلوقِ ورد و جادوی کاهنِ حسودِ عاشق، دل به خالق بسته و تراژدی آغاز می‌شود. حرف، حرفِ مکررِ عشق و نفرت است و قدرت ویرانگری این‌دو خصیصه که سرنوشتی تنیده در هم دارند. گویی همزاد هم‌اند این دو موهبت. حال نویسنده بستر درام خویش را معبدی گرفته در شرقِ دور ولی آن معبد تمام معابد و زیارتگاه‌های عالم است و آن کسان، تمام گذشته و حال و آینده ما. و عشق آن‌گاه که به نیرنگ آلوده شود از بطن‌اش چنان نفرتی زاده شود که زیر و بمِ هست و نیست بسوزاند. خلاصه کنم، افسون معبد سوخته یک نمایش نیست، دریچه‌ای است به عرفانِ ناب، به هستی شناسی و معرفت، به توهمِ فهم و ادراکِ گول زننده بشر، به شرک و آلودگی انسان به عُجب و ریا، و ویران‌سازی‌ی غرورِ ایمان و قدرت تخریبِ شیطانِ وسوسه که بر نافِ باورهای مطلق و بی‌روزن نشسته‌است. و یک سؤال ازلی ابدی که اگر انسان به بهانه و اراده خویش خلقِ خواسته می‌کرد، صَنمِ کاملِ او چه بود و با او چه می‌کرد؟... و پاسخ‌اش که بر دوش ماست و خلوت اندیشه. نمایش" افسون معبد سوخته" محصول خرد و تفکر آدمی است از آدم تا اکنون و تا بعد؛ تا هست ببینیدش!



ثبت دیدگاه شما

ديدگاه کاربران


amoazamiii
اقای پاکدل وخانومشون جدا شدن


amoazamiii
برادرتون از خانومشون جداشدن؟

nazanin_sho
@hoda.m68 berim

hoda.m68
@ildaaa1989 @shim1367 @nazanin_sho

rezaaa198
اگه اینبارم میخوایین بلاکم کنین بکنین ولی توروخدا شما به عنوان بزرگ خانواده پاکدل نذارین این اتفاقا بیفته اون دوتا واقعا برازنده همن

moooti81
سلام آقای پاک دل این پیج اصلی شماست????

_parvaaaz_
شايعه درمورد برادرتون درسته آيا؟؟

sanameslamie
@pakdel.hossein 👌👌

samira_sepid95
اهان،طلاق مهدی وبهنوش حقیقت داره؟! واقعا نگران شدیم شایعه ها را قبول نداریم دوس داریم واقعیتو بشنویم

samira_shahalii
برادرشونن @samira_sepid95

samira_sepid95
ایشون چه نسبتی با مهدی پاکدل دارن؟


rezaaa198
استاد پاکدل ی سوال پرسیدم اونم فقط از سرنگرانی بود چون واقعا ناراحت بودم فک نمیکردم بلاک شم،فقط میخوام شما ی کاری کنین این اتفاق نیفته

mersana.sadr
سلام ،درسته برادرتون طلاق گرفتن؟مثل آزاده نامداری عزیز با شجاعت اعلام کنن خوب.اگه به احتمال یک درصد هم جدا شدن چرا همدیگرو آنفالو نمیکنن.آرزوی خوشبختی و آرامش برای جفتشون دارم..No relationship after divorce

irangreats.ir
@pakdel.hossein موفق باشید در پناه ایزد منان،صفحه رسمی بزرگان فرهنگ و هنر ایران.💐❤🌹💐

pakdel.hossein
@kiomarsmoradi فداى تو كيومرث عزيز، بزرگ نازنين

kiomarsmoradi
❤️🌹❤️

kiomarsmoradi
خدا شما را براي ما نگه دارد تا هميشه

afsoon_candlee
شمعهای زیبای اسم،چاپ عکس روی شمع و ‌‌‌🍃🌿🍃

s.hashemyy
سلام ایکاش تکذیب کنید این شایعه تلخ رو

sa_______ha
سلام اقای پاکدل بزرگوار...ببخشید این سوالو میپرسم ولی میخواستم بدونم اقا مهدی از خانمشون جدا شدن؟اگه شایعه هست لطفا تو پیجتون اعلام کنید ک اینقد مردم تو پیجشون باعث ناراحتیشون نشن

saravalipoor_17
عالی بود 👍👌👏


farnush_vafajoo
درود بر استاد پاکدل عزیز🙏🙏🌹🌹🌹

sayeleila
آقاي پاكدل جدايي خانم بهنوش طباطبايي و برادرتون از هم حقيقت داره؟؟

sarah_gym_love
ببخششید اقای پاکدل خیلی شرمنده من شنیدم تو خبرها که شما از خانم بهنوش جدا شدین ...آیا حقیقت داره،؟؟؟من که باور نکردم به هیچوجه لطفن جواب بدین

mariaa.mim
@sahra.javidanmehr @new_day61 @miri_mir8283

ali_mehrassa
واقعا کار بی نظیری بود

ziggurut_modern_architects
بي نظير 👌

peymani_erfan
@pakdel.hossein سلام .اميدوارم حمايت شما از آقاي ثروتي وجود داشته باشه

pakdel.hossein
@naghmeh_samini فداى لطف شما بانو، خدا را سپاس كه هستى

naghmeh_samini
ممنونم آقاي پاكدل مثل هميشه نوشته ي شما سرشار از انرژي است براي ما براي ادامه

faribastorm
@mandana4307


mahroozf
@sara_parsania 😂😂

sara_parsania
@mahroozf حالا الو و هلوش خیلی تو اصل قضیه فرق نمی کنه خوابالوی من 😉😉❤

nedafiruoz
عالی نوشتید آقای پاکدل عزیز. دیشب همراه شما نمایش را دیدم. واقعاً آنچه وصف کردید، بود. تبریک میگم به گروه عالی نمایش. همه از پشت صحنه تا بازیها و کارگردانی و بخصوص متن عالی بود. حیرت انگیز و زیبا. در پناه حق

anousheh_s
@fatemehsheikhalian

teatrbazar
👍👍👍👍👌

deniz.557
👍🌹👍🌹

mina650030
🌸🌼🌼💖💖😍😘💙🌷❤🌷🌷🌹🌹

mahroozf
@_marypu_ آلو بود؟🙈😄🙏🙏

latifeh.36
تبریک بخاطر تمامی زحماتی که این افراد وهنرمندان زحمت کش کشیدن 🌺 موفق وسربلند باشن وباشین 🍃🌺🍃

mahdinankali
متن نغمه ثمینی در حد شاهکارهای بیضایی بود


_marypu_
ممنون جناب پاكدل عزيز 🙏❤️❤️❤️❤️❤️

_marypu_
@mahroozf شكوفه آلو البته ...

mahroozf
@sara_parsania 👌👌تنها يك مادگي شكوفه هلو و ...

mohsenabedimusic
❤😍💛🌹🎸💜🎶💚😉👏💙😍❤🎶💐💝🌹💪😊👍👏